نشست هم‌اندیشی اتاق فکر و اقدام صنعت ماشین‌سازی (افکام) روز یکشنبه 13 بهمن 1398 در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی اتاق فکر و اقدام صنعت ماشین‌سازی (افکام) روز یکشنبه 13 بهمن 1398 در محل ستاد توسعه فناوری نانو با حضور دکتر هادوی رییس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت، دکتر اسدی فرد عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری و مدیر برنامه ماشین‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از نمایندگان انجمن‌های ماشین‌سازی کشور برگزار شد.

یکی از تحولات بسیار مهم حوزه صنعت و اقتصاد درسال 98،  ارتقای  جایگاه صنعت ماشین‌سازی در وزارت صنعت است. دکتر رضا اسدی فرد با بیان این جمله در نشست اعضای گروه افکام اظهار داشت: نسخه جدید قانون "حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی" به عنوان مرتبط‌ترین قانون در صنعت ماشین‌سازی، فرصت خوبی برای رشد، توسعه و توانمندسازی این صنعت مهم در کشور است. 

وی با اشاره به امضای توافقنامه ویژه برای توسعه صنعت ماشین‌سازی میان وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تأکید کرد: ساماندهی، تقویت و توانمندسازی صنعت ماشین‌سازی ظرف 2 سال آینده، از مهمترین اهداف امضای این توافقنامه است. کارگروه اجرایی نیز برای تحقق اهداف این توافقنامه تشکیل شده است.

مدیر اندیشکده ماشین‌سازی پژوهشکده مطالعات فناوری ادامه داد: به موازات این توافقنامه، پیش‌نویس سند راهبردی توسعه و برنامه اقدام صنعت ماشین‌سازی نیز در دست تهیه است. مسئولیت تدوین پیش نویس سند به پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری واگذار شده است. مطالعات پشتیبان این سند انجام شده است و درصدد آن هستیم تا پیش‌نویس سند ظرف 5 تا 6 ماه آینده با کمک همه ذی‌نفعان از وزارت صمت گرفته تا کلیه انجمن‌های ماشین‌سازی تدوین شود.

دکتر سید محمد مهدی هادوی، رییس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خطاب به نمایندگان انجمن‌های حاضر در جلسه گفت: درخواست ما از همه انجمن‌های مرتبط با ماشین‌سازی، مشارکت و حضور فعال در تدوین سند راهبردی است. ما در وزارت صنعت معتقدیم اگر بخش خصوصی در تدوین سند سیاست‌گذاری نقش جدی و موثری داشته‌باشد، بدون شک فرایند پیاده‌سازی و اجرا نیز به خوبی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به دغدغه های مربوط به توقف احتمالی اجرای سند در صورت تغییر مدیران در آینده، گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی خود در وزارت صنعت را تدوین یک برنامه بلندمدت به تفکیک هر کدام از بخش‌های صنعت ماشین‌سازی می دانیم. به گونه‌ای که برنامه وابسته به افراد نباشد و با تغییر مدیریت، برنامه به صورت منسجم قابل اجرا باشد.

هادوی تأکید کرد: خواهشم این است که دوستان نظراتشان را بسیار جدی پیگیری و برای ما ارسال کنند تا با طرح آن در کارگروه، شالوده سند سیاست‌گذاری، برگرفته از نظرات بخش خصوصی باشد.

 مشاهده متن کامل خبر از طریق لینک زیر:

http://hitechmachine.ir/news/67806

 

رویداد