سرپرست وزارت صمت: ضرورت افزایش سهم بخش ماشین‌سازی و تجهیزات در صنعت کشور

به گزارش دبیرخانه برنامه توسعه صنعت ماشین‌سازی، دکتر مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشستی که دوشنبه  16 تیرماه در وزارت صمت برگزار شد، خطاب به نمایندگان انجمن های فعال در حوزه ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی گفت: "حفظ توان تولید کشور در شرایط سخت کشور بدون وجود شرکت‌های ماشین‌ساز توانمند امکان پذیر نبوده است و اینکه کشور توانسته از شرایط سخت تحریم بدون توقف تولید و صنعت عبور کند، به دلیل فعالیت شرکت های ماشین‌سازی تجهیزات است".

ایشان افزود:" تحریم در کنار سختی‌هایی که دارد فرصت‌هایی هم برای سرعت گرفتن تولید و ارتقاء توانمندی های داخلی در بخش صنعت دارد، چرا که کشور به دلیل نبود پول نفت و افزایش نرخ ارز نمی تواند هزینه ورود ماشین آلات خارجی را مثل قبل تامین کند. لذا فرصت بسیار خوبی برای شتاب گرفتن تولید داخل است و آمار و ارقام سال 1398 در بخش های مختلف صنعتی هم نشانگر این مسئله است".
 

در نشست سازندگان ماشین آلات خطوط تولید و تجهیزات صنعتی با سرپرست و معاونین وزارت صمت، حدود 25 نفر از فعالان این صنعت به عنوان نمایندگان بیش از 10 انجمن فعال در این بخش حضور داشتند و مسائل و مشکلات خود را مطرح کردندکه اهم آنها به شرح ذیل است:

  1. نحوه اجرای قانون حداکثر استفاده از توان داخل به نحوی است که علیرغم همه تلاش‌ها، همچنان سهم سازندگان داخلی از بازار تجهیزات و ماشین آلات کشور پایین است.
  2.  با توجه به واگذاری اجرای بند غ ماده 119 قانون امور گمرکی به ادارات کل صنایع استان‌ها، نظارت لازم بر عملکرد این ادارات وجود ندارد و در موارد زیادی علی‌رغم وجود تولیدکننده داخلی، ماشین‌آلات خارجی از معافیت برخوردار می‌شوند.
  3. صادرکنندگان ماشین‌آلات برای استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات در واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خود با مشکل مواجه هستند.

    سرپرست وزارت صمت اعلام کرد: "متاسفانه بعد از انقلاب سهم بخش ساخت (ماشین‌سازی و تجهیزات) از کل صنعت کاهش یافته است و قصد داریم در دوره جدید مجددا سهم این بخش را در ساختار وزارت صمت ارتقاء دهیم".

    همچنین دکتر هادوی رییس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین سند توسعه صنعت ماشین‌سازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: "این سند با مشارکت اتاق فکر و اقدام صنعت ماشین‌سازی (متشکل از همه انجمن های مرتبط با صنعت ماشین‌سازی و ساخت تجهیزات، معاونت علم و فناوری و پژوهشکده مطالعات فناوری رییس جمهور) در دست تدوین است".

 

 

رویداد