امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده مطالعات فناوری و مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه حاشیه اقیانوس هند (IORA RCSTT)

پیرو مأموریت پژوهشکده مطالعات فناوری در سال 1400، که توسعه همکاری‌های بین‌المللی پژوهشکده عنوان شده است، روز چهارشنبه مورخ 16 تیر 1400 تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشکده و مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه حاشیه اقیانوس هند به امضا رسید. این تفاهم‌نامه که با ابتکار و هماهنگی گروه مطالعات بین‌الملل علم و فناوری تدوین گردید، نقطه آغازی برای همکاری‌های دو مجموعه در موضوعات دیپلماسی علم و فناوری و به‌طور خاص در زمینه مسائل مشترک کشورهای حاشیه اقیانوس هند می‌باشد.

در جلسه امضای این تفاهم‌نامه، آقای دکتر طباطبائیان بر بنیه تخصصی و علمی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران پژوهشکده، به‌منظور تعریف طرح‌های کاربردی و عمیق تأکید نمودند. وجود بستری برای یادگیری عملی تعامل و انجام کار با سازمان‌های بین‌المللی در IORA نیز، زمینه تأکید بر تبادل نیروی انسانی میان پژوهشکده و مرکز توسط خانم دکتر میرعمادی، رئیس مرکز بود.

مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۷ آبان ۱۳۸۷ مطابق با ۲۸ اکتبر ۲۰۰۸ تاسیس شد. این مرکز دارای موقعیت یک سازمان بین‌المللی و ساختاری نظیر سازمان‌های بین‌المللی و با اهداف، وظایف و امتیازاتی هم چون سازمان‌های وابسته به سازمان ملل است. همچنین به عنوان بخشی از دبیرخانه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند و یک سازمان تخصصی در ساختار اتحادیه به شمار می‌رود. از جمله اهداف این مرکز می‌توان به تسهیل همکاری در میان کشورهای عضو در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته، حمایت از انتقال فناوری به ویژه در خصوص صنایع و شرکت‌ها و محصولات دانش بنیان، بخش‌های دولتی و خصوصی، تجاری‌سازی فناوری و توسعه منابع انسانی اشاره کرد.

اعضای این مرکز عبارتند از: آفریقای جنوبی، هندوستان، جمهوری اسلامی ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات متحده عربی، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس (مقر اتحادیه)، تانزانیا، ماداگاسگار، موزامبیک، سیشیل. کشورهای چین، ژاپن، مصر، انگلستان و فرانسه از اعضای ناظر و طرف گفتگوی اتحادیه هستند.